Business application form with applicant filling in company document filing personal profile applying for job, employment opportunity, administrative office career

Als beginnend bedrijf is het erg verstandig om je merk te laten registeren, anders heb je kans dat concurrenten met jouw merk aan de haal gaan. Ook al spreekt het voor zich, zijn er toch een paar dingen waar je extra voor moet opletten als je jouw merk laat registreren. Daarom vertellen we je hieronder waar je rekening mee moet houden bij de merkregistratie.

Onvoldoende onderzoek

Het is cruciaal om voldoende onderzoek te doen, dit onderzoek omvat het kijken naar bestaande merken. Als je merken registreren, dan moet je goed kijken of de naam van het merk wat je wilt registreren niet al bestaat. Als je dezelfde naam neemt, heb je kans dat je beschuldigd wordt van merkinbreuk of krijg je een afwijzing van je aanvraag. Als je je merk wilt laten registreren, dan kan dit bij het benelux merkenbureau.

Onderscheiding

Het is belangrijk dat de naam die je jouw merk geeft onderscheidend genoeg is, als je bijvoorbeeld een houtbedrijf bent en je jezelf “houtwerk” noemt, dan is de kans groot dat je afgewezen wordt omdat deze naam al een keer bedacht is. Ga daarom voor een unieke naam, desnoods een naam die er niks mee te maken heeft, zodat je genoeg onderscheiding hebt van de rest.

Internationaal

Verder is het slim om alvast na te denken of je ook internationaal wilt gaan met je bedrijf, als je dit van plan bent is het verstandig om met het kiezen van de merknaam daarmee rekening te houden. Je kunt wel gaan voor een Nederlandse naam, maar het is hierbij een stuk slimmer om te gaan voor een Engelse merknaam, omdat veel meer mensen Engels spreken als Nederlands. Hierdoor wordt je merk een stuk toegankelijker voor een groter publiek.

Als je een nieuw bedrijf hebt, dan is het belangrijk dat je je merk laat registreren zodat niet andere mensen jouw naam afpakken. Dit moet je laten doen bij een merkenbureau, maar voor je dit doet is het slim om rekening te houden met een aantal dingen. Doe vooral voldoende onderzoek naar al bestaande merknamen, zodat je niet een zelfde naam hebt. Zorg ook voor genoeg onderscheiding zodat je niet lijkt op een andere naam en daarmee verward kan worden. Houdt als laatste ook nog rekening met het feit dat je misschien uiteindelijk internationaal gaat, dan kan je namelijk beter kiezen voor een Engelse merknaam.

https://unsplash.com/photos/jack-of-spade-playing-card-p2E8RQDZ-Zg