De afgelopen tijd ben je druk bezig geweest met het verzamelen van informatie over de oprichting van een bv. Je weet precies wat dit voor rechtsvorm is en welke voordelen je kunt verwachten. Misschien overweeg je om je huidige rechtsvorm om te zetten naar een besloten vennootschap of wil je direct voor deze rechtsvorm kiezen bij de oprichting van jouw geheel nieuwe onderneming. Wat jouw situatie ook moge zijn, er komt altijd veel bij kijken. Niet alleen als we denken aan het benodigde regelwerk, maar ook als we kijken naar het financiële aspect

Wil je bij FIRM24 – bv oprichten? Dan zullen er ook enkele kosten worden gerekend. Dat kan niet anders. Er moet immers ook een akte door een notaris worden opgesteld. Dat levert extra kosten op. Met hoeveel kosten moet je rekening houden? In dit artikel zetten we de belangrijkste kostenposten op een rij, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.

Digitaal oprichten?

Wist je dat het sinds 1 januari 2024 juridisch mogelijk is om een bv geheel digitaal op te richten? Je hoeft hierbij dus niet fysiek naar de notaris toe. Alles gebeurt online. Van gesprekken tot het identificeren en zelfs het zetten van een handtekening. Het voordeel hiervan is dat de kosten zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Meestal kun je rekenen op een bedrag zo rond de vierhonderd euro als het online wordt gedaan. Hier zitten alle kosten bij inbegrepen. Je hoeft dus niet op een later termijn nog naar een notaris toe of jezelf andere kosten op de hals halen. Dit is het bedrag wat je dus nodig hebt om de bv op te richten. Hier komt eventueel ook nog geld voor een eigen inleg bij. Het is tegenwoordig echter niet meer noodzakelijk om hier een groot bedrag aan uit te geven. Je kunt al met slechts één eurocent een bv starten. Dit is dus enkel als jij dit nodig acht. Een holding oprichten bij firm24 is dus niet alleen sneller, maar in veel gevallen ook voordeliger.

Inschrijving KvK

Let op: naast de notariële kosten zullen er ook nog kosten bijkomen voor de inschrijving bij de KvK. Je kunt deze kosten wel in de boekhouding meenemen en uiteindelijk aftrekken van de winst van je bedrijf. Als je ervoor kiest om de akte toch fysiek bij de notaris op te stellen, dan ben je over het algemeen ook een stuk duurder uit, Deze beslissing kan dan ook op financieel vlak al een groot verschil maken.